DEVAM: 111.
"Kadın, Önünden Geçtiği Kimsenin Namazını Bozmaz" Diyenler(İn
Delilleri)
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى عَنْ
عُبَيْدِ
اللَّهِ
قَالَ
سَمِعْتُ الْقَاسِمَ
يُحَدِّثُ
عَنْ عَائِشَةَ
قَالَتْ
بِئْسَمَا
عَدَلْتُمُونَا
بِالْحِمَارِ
وَالْكَلْبِ
لَقَدْ
رَأَيْتُ رَسُولَ
اللَّهِ
يُصَلِّي
وَأَنَا
مُعْتَرِضَةٌ
بَيْنَ
يَدَيْهِ
فَإِذَا
أَرَادَ أَنْ
يَسْجُدَ
غَمَزَ
رِجْلِي
فَضَمَمْتُهَا
إِلَيَّ
ثُمَّ
يَسْجُدُ
Aişe (r.anha)'den
demiştir ki: "Bizi eşeklerle ve köpeklerle bir tutmanız ne
çirkindir!...Yemin ederim ki ben, önüne enlemesine uzanıp yatmış olduğum halde
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in namaz kıldığını gördüm. Secde etmek
istediği zaman ayağıma dürterdi. Ben de onları toplardım. Sonra secdeye
varırdı."
Diğer tahric: Buharî,
salat; Müslim, salat; Nesaî. tahare; Muvatta, salatu leyl ; Ahmed b. Hanbel,
VI, 44, 55, 148, 225, 255.
AÇIKLAMA: Bu hadiseyi Müslim'de Urve şöyle anlatır:
"Hz. Aişe bize namazı ne bozar?...diye sordu. Biz de, "Kadınla eşek,
(bozar)" deyince, Aişe (r.anha) "hakikatte kadın (size göre) pek kötü
bir hayvandır. Vallahi ben kendimin Nebi (s.a.v.) namaz kılarken cenaze gibi
onun önüne aykırı uzandığımı bilirim”[bk. Müslim, salat] cevabını verdi.
Urve
ve arkadaşlarının Hz. Aişe'nin bu sözleri karşısındaki sükutları kendi
görüşlerinden dönerek Hz. Aişe'nin fikrine katıldıklarını, aralarında birlik
hasıl olduğunu ifade eder. Aişe (r.a.)nin Nebiin önünde aykırı olarak uzanıp
yatmasının anlamı,Nebiin kıblesi istikametine dik, yani cenazenin imamın Önüne
yatışı gibi yatması demektir.
Bu
hadis-i şerif kadına, şehvetsiz olarak dokunmanın abdesti bozmayacağına
delalet etmektedir. Çünkü namaz kılan kimse o anda şehvetten uzaktır, bu
bakımda. Resul-i Ekrem'in namaz esnasında önünde yatmakta olan Hz. Aişe'ye
ayaklarını toplaması için eliyle dokunurken en küçük bir cinsel duygu
hissetmediği muhakkaktır.
Aksi
görüşte olanlar, "kadına dokunmakla abdestin bozulmaması Resul-i Ekrem'e
ait özel bir durumdur. Hem de huzurunda uyumakta olan Hz. Aişe'nin üzerinde
bir örtünün bulunması ihtimali vardır" demişlerse de, bu mü-cerred bir
iddiadan ileri gidememiştir. Çünkü herhangi bir delile dayanmamaktadır. Bu
hadisle ilgili olarak şunu da söylemek mümkündür: Bir önceki hadisi açıklarken
de belirttiğimiz gibi namaz kılmakta olan bir kimsenin Önünden geçilmekle o
kimsenin namazı bozulmuş olur. Nitekim Müslim'in namaz bölümünde rivayet ettiği
şu hadis de bu gerçeği te'yid eder: Aişe (r.anha) şöyle demiştir; "Siz
bizi köpeklerle ve eşeklerle bir tuttunuz! Vallahi ben yatak üzerine uzanıp
yattığımı bilirim. Resul-i Ekrem (s.a.v.) gelir de yatağın ortasına durarak
namaz kılardı. Ben onun karşısına gelmekten çekinir, yatağın ayakları
tarafından, yorganımdan sıyrılırdım."[Müslim, salat]
Görülüyor
ki, bu hadis-i şerifte Hz. Aişe Resul-i Ekrem'in önünde durmaktan çekindiği
için yataktan sıyrılıp çıktığını ifade etmektedir. Bu ise Resul-i Ekrem'in
önünden geçmek demektir. [bk. BezIu'I-mechud, IV, 386] Bu mevzuda delillerin münakaşası için bir önceki
hadis-i şerifin izahına bakılabilir.